Zostań rozmówcą na medal i spraw, by Twoi dyskutanci czuli się przy Tobie doskonale.

Czy gdy wypowiadasz swoją kwestię, Twój rozmówca kręci się, obraca, patrzy w okno lub sięga po telefon? Jeśli tak, to zakończ rozmowę. A może Ty wcale nie masz ochoty słuchać kwestii drugiej strony? Również zakończ rozmowę. Najgorszy w konwersacji jest brak uważności. Jeśli nie chcesz być tu i teraz, w tej rozmowie, z Tą Osobą, jeśli coś stoi na przeszkodzie do tego, byś aktywnie jej słuchała, to nie ma po co strzępić sobie języka. Po co tracić czas na mówienie do ściany.

 

By stać się wspaniałym rozmówcą, należy w pierwszej kolejności odłożyć swoje ego na bok.

 

Jeśli lubisz konwersacje, lubisz poznawać w taki sposób ludzi, chcesz odkrywać tak świat, to koniecznie unikaj przytoczonych przeze mnie błędów. Poniższy przewodnik doskonałego rozmówcy z pewnością przyda Ci się zarówno w pracy na etacie jak i przy pozyskiwaniu nowych klientów dla swojego biznesu.

 

Rozmówca na medal nie popełnia tych błędów:

 b

Wiercisz się zamiast słuchać

Najważniejsze w rozmowie jest to, by mieć pewność, że jest się słuchaną. Nie czekaj z niecierpliwością na swoją kolej, nie wyrywaj się, nie przerywaj, by wtrącić swoje 3 grosze. Naucz się być partnerem w rozmowie. Słuchając aktywnie wiesz, o co dopytać, jak poprowadzić dalszą część rozmowy, możesz wyłapać, który wątek szczególnie Cię interesuje. Nie układaj w głowie wypowiedzi, ona sama popłynie, zdaj się na spontaniczność i bycie sobą. Zawsze możesz coś dodać, jeśli nagle sobie o czymś przypomnisz. Jesli będziesz słuchać, Twój rozmówca to odwzajemni.

Aktywne słuchanie to priorytet w rozmowie z klientem! To podstawa, by wybadać jego potrzeby, zadać odpowiednie pytanie, dopasować ofertę do niego. Jeśli chcesz mieć wielu klientów, uważnie ich słuchaj i zaspakajaj ich potrzeby. Dlatego Twoja oferta powinna być elastyczna, tak, byś mogła ją dopasować do klienta.

 

Zadajesz zbyt wiele pytań

Nie zamień rozmowy w przesłuchanie. Znajdź równowagę między wypowiedzą własnego stanowska a iloscią zadawanych pytań. Twój rozmówca może pomyśleć, że masz mało do powiedzenia, nie masz choty rozmawiać lub nie chcesz ujawniać swoich poglądów. Może być to bardzo krepujące.

 

Niezręczna cisza

Kiedy właśnie kogoś poznajesz i nagle zapada cisza, ponieważ wyczerpały się tematy, masz 2 wyjścia: zakończyć rozmowę lub dać jej szansę popłynąć w inną stronę.

Jak sobie poradzić?

  • jeśli idziesz w świat poznawać ludzi, to pamiętaj, by zawsze wcześniej przeczytać aktualną gazetę 🙂 dzięki temu będziesz na bieżąco z newsami, gdy zapadnie niezręczna cisza, będziesz mogła zaproponować nowy temat,
  • skup się na otoczeniu, możesz zacząć rozmowę od skomentowania muzyki, trunków, filmu, z pewnością temat popłynie dalej,
  • zadawaj pytania, których odpowiedź wymaga rozwinięcia, zagłebienia się w jakiś temat;

 

 

 

Twoje ciało mówi coś innego niż Ty

To, jak zachowujesz się w czasie rozmowy jest równie ważne, co treść Twoich wypowiedzi. Jeśli ziewasz, bawisz się czymś, rozglądasz się, dajesz wyraźne sygnały znudzenia.

Jeśli chcesz podtrzymać zainteresowanie rozmówcy, pamiętaj o tym, by:

  • zachowywać się naturalnie, wkładać emocje w swoje wypowiedzi, uśmiechać się,
  • zmieniaj tempo mówienia w zależności od tego, o czym mowa,
  • mów wyraźnie,
  • nie mów zbyt szybko, rób pauzy, gdy chcesz kogoś zainteresować.

 

Wykłócasz się o rację

[Tweet “Podobno mądrzejszym rozmówcą jest ten, który potrafi zamilknąć w odpowiednim momencie.”]

Czy warto zamienić dyskusję w kłótnię? Nie musisz zgadzać się z poglądami innych osób, jednak nie ulegaj zaczepkom, nie pozwól wytrącic się z równowagi. To wielka sztuka umiejętnie wyrazić swoje zdanie nikogo nie raniąc, a jednocześnie broniąc swego stanowiska.

 

Wylewasz swoje żale na obcych

Na osiedlu, na którym mieszkałam wcześniej, mieszkała również taka pani w wieku ok. 55 lat. Jej życie osobiste znali wszyscy. Potrafiła zatrzymać człowieka na ulicy i opowiadać o szczegółach z życia swojej rodziny. Była zdrowa umysłowo, po prostu tak miała, że gdy zaczynała mówić, to nie mogła przestać.

Ten przykład jest akurat bardzo skrajny. Jednak która z nas nie spotkała się z przypadkiem wylewania żalów na obce osoby? Najczęściej wyrażamy to w postaci narzekania na swoje zdrowie, na partnera, dzieci, pracę.

Taka rozmowa wysysa energię. Zaspakaja ego.

 

Przynudzasz

Czasem jest też tak, że mówimy o czymś, co dla nikogo nie jest interesujące oprócz… nas samych. Albo musimy słuchać o pieluchach, gdy nie mamy dzieci. Doskonały rozmówca zawsze potrafi tak dobrać temat rozmowy, by dla wszystkich był ciekawy i każdy mógł się w niego zaangażować.

 

Nie angażujesz się

Jeśli temat Cię nie interesuje, to normalne, że chcesz go zmienić. Rób to jednak ostrożnie. Zaproponuj temat, który będzie atrakcyjny dla wszystkich.

Czasem jednak warto się przełamać, otworzyć na coś nowego i wykazać zainteresowanie. Może temat poszerzy Twoje horyzonty? Może dokonasz jakiegoś osobistego odkrycia.

Musisz znaleźć złoty środek i myśleć zarówno o sobie jak i o Twoich rozmówcach.

 

W rozmowie najważniejsza jest szczerość i uważność.

Życzę wielu odkrywczych rozmów! I polecam film “Dobrze kłamie się w miłym towarzystwie” – będzie o czym rozmawiać.

Może poza doskonaleniem umiejętności prowadzenia rozmowy, poćwiczysz nowe rytuały? 🙂

Dodaj komentarz